Deze site is herschreven en de foto's zijn gescand van de foto albums

Eerste keer

Toen op 12 april 1992 in Parijs Euro Disney geopend werd, was dat het moment waarop wij met onze oudste kleinzoon Ricco, toen net geen 3 jaar oud, op bezoek gingen bij Mickey. Hij had al zoveel gehoord van onze bezoeken aan Amerika en films gezien, dat hij er graag heen wilde.

Het was 8 mei 1992 en de eerste keer logeerden wij in het New Port Bay Hotel. Alles was nog nieuw in het hotel. Nadat we onze spullen hadden uit gepakt, gingen we op pad. We hadden 4 dagen de tijd, maar met zo'n klein manneke heb je die hard nodig. We waren ongeveer om 3 uur 's middags in het hotel en onze kleinzoon wilde erg graag naar Mickey. Hij keek z'n oogjes uit. Alles was prachtig. De auto's, de paardentram overal moest hij in. Die middag hebben we geen attractie bezocht, maar  gewoon wat rond kijken.

De volgende dag gingen we eerst naar It's a Small World, dat vond hij fantastisch. Daarna volgde Pinokkio, Sneeuwwitje en natuurlijk Peter Pan. De volgende morgen kwamen bij het ontbijt in New Port Bay de figuren zoals Kapitein Haak, Smeezy en Knabbel en Babbel. Ricco had z'n boekje bij hem en ze hebben allemaal er on geschreven. 's Middags hebben we de parade gezien. We konden lekker op de stoeprand zitten. De volgende dagen zagen we nog de Pirates of the Caribbean en Dumbo de vliegende olifant.

De laatste dag dat we naar het hotel gingen met de bus kwamen we langs een muur met allemaal figuren er op daar wilde hij nog mee op de foto. Opa moest er ook bij een op staan. Na al die dagen was het best vermoeiend voor hem, maar we hadden alles bezocht. Moe en voldaan gingen we 4 dagen later richting Nederland.

Tweede keer

De volgende keer dat we gingen, was sneller dan hij dacht. Het was begin maart 1993. Het weer was goed voor de tijd van het jaar. We moesten 5 uur rijden voor we in Disneyland Parijs waren. Om drie uur 's middags waren we bij het hotel. Nu logeerden wij in Hotel Santa Fé voor drie dagen.

Ricco wilde meteen naar het park. We namen de bus naar het park. Ricco was inmiddels een jaar ouder, dus ook minder snel moe. Eerst even wat drinken, want hij had inmiddels wel dorst gekregen. Hij vertelde ons waar hij naar toe wilde. Allereerst wilde hij weer naar "It's a Small World". Deze attractie vindt hij geweldig. Toen wilde hij in Dombo met opa. Ze mochten blijven zitten om nog een keer te gaan. Dat kon toen nog. De parade hebben we die dag niet gezien, dat zou morgen wel komen.

Hierna zagen we de show "Beauty & the Beast Live on Stage", Hier gingen we ook wat eten, want de show werd gegeven in Videopolis. Het was 17.15 uur dus een mooie tijd. Na afloop van de show gingen we nog wat winkels bekijken voor we terug gingen naar het hotel. Het park ging om zes dicht.

De volgende dag gingen we lopend naar het park. Eerst langs Hotel Cheyenne en dan langs het water bij Hotel New York. In Disney Village moest hij all winkels bekijken, want er moest ook nog wat voor z'n zusje gekocht worden. Eindelijk waren we in het park en moest hij eerst naar "It's a Small World". Dit maal wilde hij ook in the Tea Cups en Alice's Curious Labyrinth. Bij Bella Notte kreeg hij een echte Mickey pizza. Dat vond hij erg leuk en dronk wat appelsap erbij. Het was inmiddels tijd geworden voor de parade. We gingen langs de weg zitten en Ricco wilde popcorn hebben. Een paar foto's.

We hadden eigenlijk maar 1 volle dag om het park te bezoeken, want de eerste was een halve dag en de laatste is dat ook. Er waren een paar dingen dicht, maar dat mocht de pret niet drukken. Er was weer een dag om. De volgende morgen zouden we om 1 à 2 uur 's middags weg gaan uit het park. We deden nog wat attracties. Nog altijd vond hij het prachtig, hij ging met allerlei figuren op de foto en die moesten ook in het boekje tekenen. Op weg naar de bus mocht hij nog even in de brandweer auto zitten en kreeg zelfs de pet op. Daarna ook nog even in de dubbeldekker  als chauffeur en dan als passagier in de gele bus die ons naar Santa Fé brengt en vandaar met de auto terug naar Nederland.

Derde keer

Deze keer gingen we alleen in december 1993 voor de kerst sfeer. We logeerden ook nu in New Port Bay Hotel voor 1 nacht. Ook het hotel was mooi in kerst sfeer. We waren 's middags om ongeveer 2 uur in het park. Het was koud en guur, maar dat deerden ons niet. Het was heel niet druk in het park.

Er werd gezongen in de Mainstreet, die versierd was en er stond een reuze kerstboom. We gingen eerst maar even een kop koffie drinken. Daarna deden we een paar attracties, heerlijk zonder wachttijden. Maar met dit weer kun je beter binnen zijn dan buiten.

Om vier uur kwam de parade en die had ook een kerst tintje  en met een Kerstman in de Arrenslee, getrokken door rendieren.  Alleen was er voor de parade een groep uit Roemenie. Meer foto's van de parade zijn er wel maar in het foto album.

Hierna gingen we wat eten en terug naar het hotel om 's avonds nog even naar Festival Disney te gaan om wat te drinken.
Mickey en Minnie waren ook uitgedost met muts en sjaal. Normaal stond Mickey buiten bij de kerstboom, maar vanwege het slechte weer, stond hij nu in de arcade. De volgende dag zagen we nog 3 shows C'est Magique, La Lampe Magique en Le Noël de Mickey. Nog wat gedronken en gegeten en zijn weer vroeg naar huis gegaan vanwege het slechte weer. Het was tenslotte nog vijf uur rijden voor we thuis zijn.

Vierde Keer

Het is februari 1994, dit maal gaat niet alleen Ricco mee maar ook zijn zusje Chardonnay mee. Ze is net 2 jaar en we gaan naar het New York Hotel. waar we 2 nachten verblijven. We hebben dus ruim 2 dagen voor het park. Het regent dat het giet en in het hotel worden we opgewacht door Pluto. Hij speelt even met de kinderen en dan gaan we naar onze kamer. Het is al laat in de middag, maar ze willen toch even naar het park. Maar eerst moeten we gele poncho's kopen voor de kinderen.

De kinderen deert de regen helemaal niet. En ze willen heel graag Mickey en Minnie zien.
En die kregen ze te zien. De figuren waren allemaal in de arcade
Chardonnay rende op Mickey af en die moest tekenen in d'r boekje. Ook Ricco stond te wachten. We hadden de poncho's maar even uit gedaan.

Eén voordeel heeft de regen, het is beslist niet druk in het park. We gaan in de carousel. Chardonnay wil eerst niet, maar later is ze er niet meer af te krijgen. Drie keer moet opa in de rij gaan staan, die is gelukkig niet lang. Je bent zo weer aan de beurt. Daarna gaan we naar It's a Small World. Dit vinden ze allebei erg leuk en daar mogen we ook blijven zitten voor de tweede keer. Nog even naar het piraten schip om op te spelen.
Het begint donker te worden en we gaan wat eten in Festival Disney.
's Avonds nog even voor ze naar bed gaan zwemmen en dan vallen ze doodmoe in slaap.

Het regent niet meer de volgende dag. We gaan ontbijten met de Disney figuren in het Disney Hotel.
Van eten komt niet veel, maar ze hebben enorm veel plezier.
Pluto eet een aardbei op van onze kleindochter, die hevig protesteerde.
    Dan komen Knabbel en Babbel er ook nog bij staan.

Omstreeks 10 uur gaan we het park weer in. De kleine meid wil eerst nergens in, maar later kan ze er geen genoeg van krijgen. 's Middags krijgen we de Aladdin parade te zien. We komen nog allerlei figuren tegen waarmee ze op de foto gaan. Verder gaan we naar Adventureland. Daar bezochten we Le Pasage L'enchanté d'Aladdin.

We gingen nog met de paardentram mee naar het kasteel. Ook wilde ze nog een keer op het piratenschip. Onderweg kwamen we bij Pocahontas Indian Village. Daar stond een echte indianen tent en een kano erbij. Leuk om mee te spelen. Weer een dag ten einde. Als laatste gaan we nog met de grote boot over het meer varen. Dan terug naar het hotel. Nog even zwemmen en dan weer naar bed. Er lagen chocolaatjes op hun kussen.

De volgende dag deden we nog wat attracties, veel tijd hadden we niet want we gaan 's middags weer met de auto naar huis, maar ze willen beslist weer terug komen.

1 oktober 1994 veranderde Euro Disneyland in de naam Disneyland Parijs.

Vijfde Keer

Disneyland Parijs bestond 5 jaar. Nu dat wilden we ook mee maken. Dus gingen we nu met de hele familie naar Parijs eind maart 1997. Ook waren er nu andere entree kaartjes, voorheen hadden we telkens dezelfde gehad. We kwamen vrijdag avond in het hotel. Het was negen uur de kleinkinderen wilden graag slapen. We gingen met ons zessen naar Festival Disney om te kijken. Toen we om elf uur terug kwamen, zijn we nog wat gaan drinken op de kamer van de kleinkinderen, die nog klaar wakker waren.

Omdat we in Sequoia Lodge nog niet gelogeerd hadden, deden we het dat weekend. We hadden 3 kamers genomen. We waren met 8 grote en 2 kinderen. Ze waren inmiddels 5 en 8 jaar. Het was voor de onze kinderen de eerste keer dat ze naar Disney gingen. Voor de kleinkinderen was het 3 jaar geleden dat ze er waren met ons.

We hadden ons in 2 groepen verdeeld, de grote zonder kinderen trokken er met hun vieren op uit, en wij bleven bij de kleinkinderen en hun ouders. Chardonnay wilde met Mickey op de foto. Er stond een behoorlijke wachtrij , dus gingen haar moeder en ik met haar mee. Opa en d'r vader en broertje gingen naar de Nautilus, de onderzee boot. Om half drie hadden we weer afgesproken voor de parade "Carnival of Fools". Hierna gingen we weer verder naar de attracties met de kleinkinderen.

's Avonds hadden we een tijd afgesproken voor het eten. Dat deden wij in Disney Festival bij Los Angeles Bar & Grill. Het personeel zong en dansten op de tafels en vroeg alle gasten om mee te doen. Nu dat was wat voor de kleinkinderen. Na het eten zouden we wachten op de elektrische parade.

De volgende morgen ging de helft voor het ontbijt zwemmen, wij waren ook van de partij. Na het ontbijt gingen we weer op weg naar het park. Wij namen de volgende attracties, Sneeuwwitje, The Pirates of the Caribbean. De figuren kwamen ook weer voor de handtekeningen. Zo komen die boekjes wel vol. Op naar de volgende dingen. Tea Cups, Casey Jr. Train, deze vond Chardonnay geweldig en Le Pays des Contes Fees, waar je met bootjes langs de sprookjes gaat. Om half vijf gingen we naar Videopolis waar een live show kwam "Disney Classics: The Music and the Magic" Hier worden de mooiste love stories van de Disney Classic gezongen en gedanst. En er was een show Fantasy Festival Stage "En Scene s'il vous plait" Mickey en zijn vrienden samen in een nieuwe musical. Eind van de dag om zes uur hadden we bij de uitgang afgesproken en gingen we weer met z'n allen naar huis.

Zesde Keer

Het is inmiddels 1999. En ja hoor we gaan weer met de kleinkinderen Ricco en Chardonnay naar Parijs. Ze hadden van ons als kerstcadeautje een reisje naar Disneyland gekregen. We vertrokken op 22 januari naar het park.  Nu naar  Hotel Cheyenne waar we voor 3 dagen. logeerden.
De kinderen hadden geen vakantie meer, dus moesten we een weekend. In onze kamer stond een etagebed, dus elke nacht sliep er 1 kind in het bovenste bed. Konden ze geen ruzie krijgen. De eerste avond hebben we niet veel gedaan. We waren om 9 uur in het hotel.
Al hoewel ze het park inmiddels kunnen dromen, vinden ze het nog steeds leuk.

Op de foto met de figuren en een handtekening moest nog steeds gebeuren. Daarna gingen we in Autopia. Deze attractie was vaak gesloten. Ricco en opa in een autootje  en Chardonnay en oma in een auto. In Videopolis was Mulan de Legende te zien.  En natuurlijk weer It's a Small World. Verder gingen we naar Aladdins Adventure.  s Middags was het tijd voor de Wonderful World of Disney Parade. De eerste avond gingen we naar Buffalo Bill de diner spectacle show.
Ze waren nu oud genoeg daarvoor. Het eten vonden ze iets minder, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij. Ze kregen een hoed en nog extra chocolaatjes en de show vonden ze erg leuk. Om ongeveer 8 uur was het afgelopen. Het park was al gesloten, we liepen nog even door Disney Village om wat winkels te bekijken.

De volgende dag  na het ontbijt, wat we in het park bij de Lucky Nugget deden,weer naar de attracties.

Eerst maar naar het spookhuis daar waren we vlakbij. Het was niet druk in het park, het weer was ook niet zo denderend. 's Middags om kwart voor één kwam de Mulan Celebration, een kleine Mulan parade, om kwart voor drie hebben we de show gezien "Mickey's Winter Wonderland" . Nog even naar Star Tours, dit vonden ze geweldig, daarna naar Le Visionarium, waar de film Reis met Jules Vernes werd gedraaid. Nu wat eten en nog even slenteren door het park, daar zagen ze nog meer figuren en wat winkelen voor het thuis gebleven broertje, wat beslist iets moest hebben.

Zevende Keer

Weer alleen met z'n tweetjes. En nu ook niet in een Disney hotel. Maar eentje in de buurt van het park. Nu hebben we ook een keer een parkeerkaartje, wat je anders niet krijgt of koopt.

Begin januari 2000 is het nu, maar ook nu weer druk, het mist vreselijk. Maar dat mag de pret niet drukken. Vol goede moed gaan we het park binnen. Het is buiten niet prettig, dus besluiten we, dat we gaan shoppen.
Wat heel goed is voor mijn verzameling beanies en beeldjes. Ik zie er nog een paar, die ik niet heb.

We zien wel de nieuwe parade, Disney's Imaginations Parade, om 4 uur.

Wij rijden die avond vroeg terug naar ons hotel, aangezien je geen hand voor je ogen kunt zien. De volgende dag is het al niet beter, dus gaan we na het middag eten weer naar huis.

Achtste Keer

Met de caravan op pad naar Spanje voor een paar maanden, maar eerst wilden we nog even naar Disney. Nu hadden we geboekt voor Davy Crockett Ranch, voor 3 nachten.

Het was droog, maar de zon scheen niet, en toch was het al begin april 2001.

De camping was nog wat kaal, met veel omgehakte bomen, vanwege de stormen van vorig jaar. Op de standplaats had je eigen water en stroom en ook een eigen barbecue. Maar daar was het veel te koud voor. We kwamen eigenlijk voor Tooncircus. De eerste dag wat rond gekeken op de camping. Er was een mooi zwembad bij. We hebben in het restaurant wat gegeten.

We hadden een pas voor 1 dag, want we wilden ook nog het nieuwe winkelcentrum in Vall d'Europe zien. Het was gelukkig droog en om 4 uur en 6 uur kwam Tooncircus, alleen bij droog weer. We hebben wat attracties gedaan en dan even wachten op de parade. De parade was voorbij, het miezerde een beetje. En ja hoor het goot van de regen om 5 uur en zag er niet naar uit, dat het om 6 uur droog zou zijn.

Dus geen Tooncircus. Dus moesten we later deze zomer nog maar een keertje terug komen.

We zijn terug naar de Davy Crockett gegaan. De volgende dag hebben we gewinkeld in Vall d'Europe. Daarna onze reis naar Spanje voort gezet.